EU IP Helpdesk - Obchodní tajemství: Účinný nástroj ke zvýšení konkurenceschopnosti
Během výzkumu a tvůrčí činnosti obecně se objevují určité důležité informace, na něž se často nevztahuje ochrana tradičními právy z duševního vlastnictví (IPR), ani právy autorskými. Navíc, některé firmy mohou být toho názoru, že pro jimi získané informace není ochrana cestou práv z duševního vlastnictví vhodná. Tyto informace nicméně mají pro inovační podnikání a firemní konkurenceschopnost svou hodnotu. Proto je důležité, aby tyto cenné informace zůstaly jako „důvěrné“. Všeobecně řečeno, za „obchodní tajemství“ se považuje taková informace, která je udržována v důvěrnosti s cílem uchránit si s ní spojené konkurenční výhody. V obchodním a akademickém prostředí se informace typu obchodního tajemství někdy označují i jako „chráněné know-how“ (proprietary know-how) nebo „autorizovaná technologie“ (proprietary technology). Mezi nejznámější obchodní tajemství patří recept na Coca-Colu, recept na složení obalu smažených KFC kuřat, algoritmus firmy Google, nebo seznam bestsellerů listu New York Times. Firmy, jež byly založeny jako start-up, jako je např. Google, vděčí za svůj úspěch do značné míry právě obchodním tajemstvím, která jim umožnila ze svých znalostí komerčně těžit a přilákat spotřebitele ke svým výrobkům. Tento přehled základních skutečností ozřejmuje, jak je obchodní tajemství v podnikání důležité a přináší rovněž bližší informace o ochraně obchodních tajemství, jež může být přínosná zejména pro malé a střední podniky (MSP).